Sirius wordt de nieuwe reddende engel op zee

Minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert in een hypermodern vaartuig dat rampen op zee sneller, slimmer en beter kan bestrijden. Drenkelingen redden, branden blussen, olie vegen: de nieuwe Sirius kan het allemaal.

De Vlaamse overheidsrederij VLOOT beschikt over verschillende vaartuigen die reddingsoperaties uitvoeren op zee. Er is echter nood aan een moderne vervanger voor  De Zeehond, een vaartuig dat eigenlijk niet meer voldoet aan alle operationele noden en normen.

Het nieuwe vaartuig, de Sirius, zal over meer mogelijkheden beschikken dan zijn voorganger. “We investeren in mensenlevens”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Ik wil modern materiaal om alert en efficiënt te kunnen inspelen op elke mogelijke ramp op zee”. De Sirius zal reddingsoperaties uitvoeren, branden op zee bestrijden en olieveegoperaties uitvoeren. Maar het schip zal ook dienst doen als opleidingsvaartuig voor studenten. “De efficiëntie verhoogt fors door verschillende functies te combineren”, verklaart Weyts. “We investeren 11,3 miljoen euro, maar voor dat geld doet de  Sirius wel het werk van meerdere schepen. Een gerichte investering die op termijn veel geld uitspaart”.

Als de Sirius in 2016 uitvaart, zal hij ook instaan voor zeevisserijcontrole, diepzeemetingen, bodemstalen en hydrologische peilingen in de Noordzee. Het schip zal ook boeien uitzetten en onderhouden. De onderhoudskosten zullen aanzienlijk lager liggen dankzij innovatieve technieken en materialen. De Sirius wordt 45 meter lang en 11 meter breed.‘Sirius’ is ook de naam van de ster die ’s nachts het helderst aan de hemel staat. Een heel passende naam, vindt Weyts. “Hopelijk wordt de Sirius ook een helder baken op de Noordzee”, .aldus de minister

 

.

Sirius wordt de nieuwe reddende engel op zee

Minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert in een hypermodern vaartuig dat rampen op zee sneller, slimmer en beter kan bestrijden. Drenkelingen redden, branden blussen, olie vegen: de nieuwe Sirius kan het allemaal.

De Vlaamse overheidsrederij VLOOT beschikt over verschillende vaartuigen die reddingsoperaties uitvoeren op zee. Er is echter nood aan een moderne vervanger voor  De Zeehond, een vaartuig dat eigenlijk niet meer voldoet aan alle operationele noden en normen.

Het nieuwe vaartuig, de Sirius, zal over meer mogelijkheden beschikken dan zijn voorganger. “We investeren in mensenlevens”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Ik wil modern materiaal om alert en efficiënt te kunnen inspelen op elke mogelijke ramp op zee”. De Sirius zal reddingsoperaties uitvoeren, branden op zee bestrijden en olieveegoperaties uitvoeren. Maar het schip zal ook dienst doen als opleidingsvaartuig voor studenten. “De efficiëntie verhoogt fors door verschillende functies te combineren”, verklaart Weyts. “We investeren 11,3 miljoen euro, maar voor dat geld doet de  Sirius wel het werk van meerdere schepen. Een gerichte investering die op termijn veel geld uitspaart”.

Als de Sirius in 2016 uitvaart, zal hij ook instaan voor zeevisserijcontrole, diepzeemetingen, bodemstalen en hydrologische peilingen in de Noordzee. Het schip zal ook boeien uitzetten en onderhouden. De onderhoudskosten zullen aanzienlijk lager liggen dankzij innovatieve technieken en materialen. De Sirius wordt 45 meter lang en 11 meter breed.‘Sirius’ is ook de naam van de ster die ’s nachts het helderst aan de hemel staat. Een heel passende naam, vindt Weyts. “Hopelijk wordt de Sirius ook een helder baken op de Noordzee”, .aldus de minister

 

.