Antwerpen profiteert van congestie in Rotterdam

Wegens congestieproblemen leiden steeds meer rederijen hun containerschepen af naar Antwerpen. Het unieke Antwerpse systeem voor binnenschepen blijkt daarbij een biezondere troef.

De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft de laatste dagen verscheidene containers met bier via de binnenvaart van Rotterdam naar Antwerpen gestuurd. Volgens Maira van Helvoirt van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart ligt de oorzaak van de problemen in Rotterdam volledig bij de terminaluitbater ECT. “Die zegt dat de planning overhoop wordt gehaald omdat tal van schepen de vaarschema’s niet respecteren. Tegelijk heeft een aantal nieuwe containerkranen last van kinderziektes. Daar bovenop is de containertrafiek wat aangetrokken. Het resultaat is dat de binnenschepen nu tot zes dagen moeten liggen wachten. Congestie hoort bij de job, ook in Antwerpen. Maar dit is echt nog nooit gezien. En wat erger is: het duurt zeker tot eind dit jaar.”

De Antwerpse haventopman Eddy Bruyninckx gaat niet in op de problemen bij de concurrentie. Hij wijst er wel op dat “Antwerpen vandaag de vruchten plukt van jarenlange inspanningen voor de binnenvaart. Wij zijn een biezonder uitgestrekte haven. Alleen daardoor waren wij verplicht cencepten te zoeken om te zorgen voor een vlotte afhandeling.”

 

“Met gemiddeld 48.000 binnenschepen per jaar of 915 per week in onze uitgestrekte haven rees vooral een probleem voor de containerbinnenvaart”, weet consulente Dominique Vercauteren. “Onderzoek wees uit dat die gemiddeld een circuit van zes tot acht stops doet in de haven. Dat betekende de dag voordien 12 tot 20 telefoons om alle stopplaatsen te contacteren. Daarom werd hier het Barge Traffic System (BTS) opgezet waarbij de binnenschippers hun aanvraag elektronisch kunnen richten naar de verschillende terminaloperators die ze willen aandoen. Die verzamelen dan per dag alle aanvragen voor hun terminal apart en kunnen dan de afhandeling plannen.”

“In de pijplijn zit nu de volgende fase: de centrale lichter planning die nu drie keer met succes en met de steun van het havenbedrijf is uitgetest. De concurrenten moeten daarbij dan wel een aantal gegevens uitwisselen zodat een schipper niet van twee terminals eenzelfde uur krijgt aangeboden.”

“En intussen is al sinds 2010 ook het Premium Barge System (PBS) in gebruik. Dat is gericht op de typisch Antwerpse situatie met een linker- en een rechteroever. PBS is een klokvaste betrouwbare bargependeldienst die de containers langs de terminals ophaalt.”

 

www.madeinmetropool.be (bron)

Antwerpen profiteert van congestie in Rotterdam

Wegens congestieproblemen leiden steeds meer rederijen hun containerschepen af naar Antwerpen. Het unieke Antwerpse systeem voor binnenschepen blijkt daarbij een biezondere troef.

De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft de laatste dagen verscheidene containers met bier via de binnenvaart van Rotterdam naar Antwerpen gestuurd. Volgens Maira van Helvoirt van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart ligt de oorzaak van de problemen in Rotterdam volledig bij de terminaluitbater ECT. “Die zegt dat de planning overhoop wordt gehaald omdat tal van schepen de vaarschema’s niet respecteren. Tegelijk heeft een aantal nieuwe containerkranen last van kinderziektes. Daar bovenop is de containertrafiek wat aangetrokken. Het resultaat is dat de binnenschepen nu tot zes dagen moeten liggen wachten. Congestie hoort bij de job, ook in Antwerpen. Maar dit is echt nog nooit gezien. En wat erger is: het duurt zeker tot eind dit jaar.”

De Antwerpse haventopman Eddy Bruyninckx gaat niet in op de problemen bij de concurrentie. Hij wijst er wel op dat “Antwerpen vandaag de vruchten plukt van jarenlange inspanningen voor de binnenvaart. Wij zijn een biezonder uitgestrekte haven. Alleen daardoor waren wij verplicht cencepten te zoeken om te zorgen voor een vlotte afhandeling.”

 

“Met gemiddeld 48.000 binnenschepen per jaar of 915 per week in onze uitgestrekte haven rees vooral een probleem voor de containerbinnenvaart”, weet consulente Dominique Vercauteren. “Onderzoek wees uit dat die gemiddeld een circuit van zes tot acht stops doet in de haven. Dat betekende de dag voordien 12 tot 20 telefoons om alle stopplaatsen te contacteren. Daarom werd hier het Barge Traffic System (BTS) opgezet waarbij de binnenschippers hun aanvraag elektronisch kunnen richten naar de verschillende terminaloperators die ze willen aandoen. Die verzamelen dan per dag alle aanvragen voor hun terminal apart en kunnen dan de afhandeling plannen.”

“In de pijplijn zit nu de volgende fase: de centrale lichter planning die nu drie keer met succes en met de steun van het havenbedrijf is uitgetest. De concurrenten moeten daarbij dan wel een aantal gegevens uitwisselen zodat een schipper niet van twee terminals eenzelfde uur krijgt aangeboden.”

“En intussen is al sinds 2010 ook het Premium Barge System (PBS) in gebruik. Dat is gericht op de typisch Antwerpse situatie met een linker- en een rechteroever. PBS is een klokvaste betrouwbare bargependeldienst die de containers langs de terminals ophaalt.”

 

www.madeinmetropool.be (bron)