Beroepsvereniging voor koopvaardijkapiteins en -officieren

De scheepshypotheekbewaring vanaf 1 februari 2017 bij de FOD Mobiliteit en Vervoer

Datum: 01 februari 2017

Eugeen Van Craeyvelt, voorzitter a.i. FOD Mobiliteit en Vervoer; Philippe De Backer, staatssecretaris bestrijding sociale fraude, privacy en Noordzee; Anne-Catherine De Ridder, diensthoofd Scheepsregister, FOD Mobiliteit en Vervoer; Wilfried Lemmens, afgevaardigd bestuurder, Koninklijke Belgische RedersverenigingVanaf 1 februari 2017 wordt de scheepshypotheekbewaring ondergebracht bij het Directoraat-generaal Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer, en heet voortaan ‘Belgisch Scheepsregister’. Het bundelen van alle diensten voor de scheepvaart in één overheidsdienst zorgt voor administratieve vereenvoudiging voor de rederijen.

 

Het Belgisch Scheepsregister is verantwoordelijk voor het registreren van zeeschepen, de teboekstelling van binnenschepen, het afleveren van getuigschriften en afschriften inzake zee- en binnenschepen, het inschrijven van hypotheken op zee- en binnenschepen, het inschrijven van beslagen op zee- en binnenschepen, het inschrijven van eigendomsakten inzake zee- en binnenschepen en het inschrijven van handlichtingen (doorhalingen) van beslagen en hypotheken op zee- en binnenschepen.

 

Inhoudelijk verandert er weinig, maar door deze overdracht wordt het voor de reders wel eenvoudiger om aan alle administratieve verplichtingen te voldoen. Ze kunnen immers alles afhandelen bij één, in plaats van twee, overheidsdiensten. Door alle diensten voor de scheepvaart te bundelen kan de federale overheid de dienstverlening naar deze sector verbeteren en digitaliseren. Door de ontwikkeling van een nieuwe IT applicatie, die gelinkt is met de databank van DG Scheepvaart, moet heel wat informatie nu maar één keer verwerkt worden.

 

De 4 medewerksters van de scheepshypotheekbewaring en al hun ervaring komen mee naar het Belgisch Scheepsregister. Mevrouw Anne-Catherine De Ridder zal de dienst leiden en de heer Guido De Latte opvolgen.

 

Het kantoor verhuist naar Posthoflei 5 te Antwerpen-Berchem. Het loket van het Belgisch Scheepregister is elke weekdag geopend van 9 tot 12u.

 

Contactgegevens:

Belgisch Scheepsregister

Posthoflei 5

2600 Berchem

E-Mail: Ship.Reg@mobilit.fgov.be (link stuurt een e-mail)

Tel: 0032/(0)3/229.00.48

Bron fod mobiliteit